Å reise med tog på ferie er et valg

Jeg elsker å ta tog. Helst langt og lenge, men gjerne også korte strekninger. Det gir meg en god følelse i hele kroppen og hjertet å høre skinnene synge. Jeg tar tog primært fordi jeg liker lyden, lukta og det å se mennesker, byer og landskap fare forbi. Det at det i tillegg er miljøvennlig er en fin bonus.

På toget har jeg det godt.

«Jernbanen er en uimotståelig basar som bukter seg helt plant fremover uansett landskap.»

Dette skriver Paul Theroux i den fenomenale boka «Den store togbasaren» utgitt i 1975. Men, som jeg skriver over her; å reise med tog på ferie er et valg.

Tog er en uslåelig måte å reise på.

Det går naturlig nok raskere, og det er billigere med fly. Nylig tok jeg tog fra Porsgrunn til Berlin og tilbake. Jeg kunne reist tur/retur to ganger med fly for prisen jeg betalte for å ta tog, men jeg valgte tog. Fordi jeg elsker tog. Virkelig elsker tog. Jeg bruker Paul Theroux igjen:

«Europa er utenfor vinduene. Historien, landskapet, byggverkene og folka. Med en slik holdning til verden, utvider vi horisonten og er med på å demme opp mot fordommer og hat mellom mennesker.»

I sommer er det mye arbeid både på Vestfoldbanen og Østfoldbanen. På en god dag, når alt går på skinner, kan jeg komme meg fra Porsgrunn til Berlin på en og samme dag. Reisen innebærer flere akutte anfall av forsinkelsesangst, for avgangene og overgangene er tette, men det skal gå. I sommer går det ikke.

Fra toget ser du mennesker, landskap og historien underveis på reisen.

Det første toget fra Grenland til Oslo går fra Skien 04.11 og fra Porsgrunn 04.19. Dette er i Oslo 06.21, noe som betyr at jeg rekker 07.01 til Gøteborg. Fantastisk! Om alt hadde gått på skinner, altså.

Her kan du lese mer jeg har skrevet om tog:

Ingenting er tøffere enn toget

Bli med på et sporveis eventyr på skinner

Historien bak bildet: Reiser på skinner

Nå er skinnegangen fjernet

Slik får du det til å få på skinner i ferien (sak jeg har skrevet for Telemarksavisa. Koster å lese, men mindre enn det koster å pisse på Oslo S.)

Nå som Bane Nor skal jobbe i Lier-tunnelen mellom Drammen og Asker, setter Vy opp buss for tog fra Tønsberg til Oslo i hele sommer. Den er i Oslo 06.45. Så flott, tenker du. Da rekker du jo fortsatt 07.01 til Gøteborg og videre ut i Europa der nettverket av skinner ligger og venter på deg. Nei da, jeg rekker ikke det, skjønner du.

Donau sett fra toget mellom Budapest og Praha. Dette ser du ikke fra et fly.

For, som sagt, arbeides det også på Østfoldbanen. Der setter Vy opp buss for tog fra Oslo og sørover gjennom Østfold på vei til det forjettede togriket. Denne bussen går ikke 07.01 fra Oslo, som toget ville gjort. Den går 06.41, som betyr at bussen fra Vestfold og Telemark er i Oslo fire minutter etter at bussen for toget sørøstover har forlatt hovedstaden. Som igjen betyr at neste mulighet er 12.41-bussen for toget mot Gøteborg. Da rekker jeg frem til København før mørket senker seg og togtrafikken tar seg en pause. Heldigvis er København en fin by å være i.

En liten film fra reisen min fra Porsgrunn til Berlin.

Altså, kort oppsummert:

Jeg som sitter på buss for tog fra Vestfold og Telemark til Oslo for å reise med tog ut i Europa, rekker ikke buss for tog fra Oslo. Det føles ganske så håpløst.

Allikevel vil jeg reise med tog. Jeg vil reise sakte. Jeg vil at selve reisen skal være en del av ferien. Ikke bare en etappe fra et sted til et annet. Det er jo det det er når jeg velger fly. Å ta tog er  et eventyr på skinner.

Derfor er det å ta tog på ferie et valg. Jeg velger tog.

PS. Det finnes et alternativ for buss for tog. Fra Oslo går det busser til både Gøteborg og Berlin. Det innebærer dessverre en smidigere reise ut i Europa enn det tog gjør. Jeg ønsker og håper at de rette instanser vil gjøre noe med denne situasjonen.

For oss i Telemark og Vestfold kan Vásttågen fra Strømstad til Gøteborg være en vei utenom buss for tog. Med 07-ferga fra Sandefjord til Strømstad rekker du tog som er i Gøteborg midt på dagen.
Skriv gjerne en kommentar nedenfor