Historien bak bildet: Drapsmannen stakk av gårde da han så alle pressefotografene med skarpladde kameraer

Det var en varm sommerdag i 2004. Mens de fleste av oss lå og sov, drepte en sønn faren sin i den sentrumsnære Skolegata i Porsgrunn. Tidlig på morgenen mandag 28.juni fikk jeg telefon fra Varden om jeg kunne reise til åstedet. Selvsagt dro jeg, jeg har alltid likt blålysjobber i jobben min som fotograf.

I 2020 kan jeg feire 25 år som fotograf og journalist.

Her er Torbjørn Berg fra Dagbladet, Tom Erik Holland fra TA, Christer Karlsen fra TV2, Roger Neumann fra VG, samt en fotograf jeg ikke gjenkjenner, utenfor huset der drapet skjedde i 2004.

Naturlig nok ble det mye venting. Politiet var på stedet med mange patruljer, og flere av politifolkene var bevæpnet. Gjengen av fotografer vokste seg større og større. De kom fra Varden, TA, VG, Dagbladet og TV2. TV2s mann i Porsgrunn kom slentrende oppover gata fra kontoret i nærheten av Folkets Hus, bærende på flere kopper kaffe til oss som ventet.

Jeg husker ikke i dag hvor lenge vi ventet. Men, det tok sin tid på åstedet. Jeg husker heller ikke hvorfor jeg reagerte da en liten, rød bil kom kjørende opp Skolegata og stoppet utenfor huset der det satt mange pressefotografer på den ene siden av gata og en hel gjeng med bevæpnet politi på den andre siden. Jeg fikk tatt ett bilde av bilen. Så ombestemte tydeligvis sjåføren seg, og spant av gårde i full fart oppover gata.
– Fikk du bilder?
– Hvem var det?
-Hvorfor tok du det bildet?

De andre fotografene stilte mange spørsmål, spørsmål jeg egentlig ikke hadde noe godt svar på.

Det ene bildet jeg tok av den røde bilen med en mann i, som viste seg å være drapsmannen, som dro tilbake til åstedet for drapet på faren sin for å melde seg for politiet.

Den yrkesmessige gleden var stor da jeg senere på dagen fikk vite at bildet jeg hadde tatt, var bildet av drapsmannen som kom tilbake for å melde seg for drapet på sin egen far. Jeg var den eneste fotografen som hadde dette bildet. Jeg ble fortalt av en i politiet at drapsmannen hadde blitt skremt av det store oppbudet av bevæpnet politi og pressefotografer med skarpladde kameraer. Som er en forståelig reaksjon.

Først ville ikke redaksjonsledelsen i Varden publisere dette bildet, da de mente det kunne identifisere. Jeg protesterte til ingen nytte. Pipa fikk en annen låt da VG plutselig var på tråden og spurte om de kunne få kjøpe retten til å bruke bildet mitt. Enden på visa var at både Varden og VG brukte bildet i sin omtale av drapet i Porsgrunn sommeren 2004.

Som fotograf har jeg vært tett på stygge ulykker, branner der mennesker har mistet livet, drap og andre hendelser der jeg har måttet forholde meg til nødetatene. I alle år har jeg samarbeidet godt, spesielt med politiet og brannvesenet, og alle parter har forstått hvilke roller de har på stedet der hendelsen har skjedd. Det har vært en gi-og-ta-holdning fra både meg og de som bestemmer på stedet der jeg har kommet med kamera og blokk. Da har alle stort sett reist derfra fornøyde etter å ha utført jobben sin.

Skriv gjerne en kommentar nedenfor